مقاله بررسی جامع سینما

مقاله بررسی جامع سینما در 41 صفحه ورد قابل ویرایش
دسته بندی هنر و گرافیک
فرمت فایل doc
حجم فایل 39 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 41

مقاله بررسی جامع سینما

فروشنده فایل

کد کاربری 6017

مقاله بررسی جامع سینما در 41 صفحه ورد قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان صفحه

پیشگفتار…………………………………………………………………………………………………… 4

مقدمه……………………………………………………………………………………………………….. 7

پیشگفتار:

این تحقیق برای واحد تاریخ سینما (2) دانشكده سینما وتئاتر دانشگاه هنر نوشته شده است. یكی از دغدغه های همیشگی دوستداران سینما مطلع شدن ودنبال كردن راه هایی است كه سینما از بدو تولد در نقاط مختلف جهان رفت وتحولاتی است كه دچارش شد. یكی از این سرزمین ها كه از تاریخ سینمای قابل توجهی برخوردار است كشور هلند است ودر این تحقیق به مطالعه سرگذشت سینما در این سرزمین می پردازیم.

متاسفانه به دلیل عدم پرداخت كافی به این موضوع به خصوص در كشور ما منابع ومواخذ كافی برای پرداختن به این موضوع وجود نداشت وهم چنین به دلیل ضیق وقت امكان بررسی بیشتر در این زمینه میسر نشد. از این جهت در این تحقیق كوتاه نواقص وكمبودهایی وجود دارد.

با توجه به منابع ومرجوعات موجود این تحقیق در چندین بخش تنظیم شده است.بخش اول درباره سرزمین هلند بخش دوم نگاهی به سینمای هلند و بخش سوم نهادها و موسساتی كه در این سرزمین در زمینه سینما فعالیت می كنند.

در این تحقیق به منابع مكتوبی مراجعه شده در آخر به آن ها به تفضیل اشاره خواهد شد. عبارات یا واژه هایی كه احتمال می رود خواننده با آنها ناآشنا باشد در پاورقی صفحه ها تعریف شده وهمچنین به نقل قول ها وتعاریف به طور جامع پرداخته شده است.

امیدواریم بتوانیم در این چند صفحه كوتاه به طور مناسب به این موضوع پرداخته باشیم و تلاشمان در این باره نتیجه مطلوبی داشته باشد.

سینما یك وسیلة ارتباط جمعی سرگرم كننده ای است كه همانند مطبوعات مصور ، گرامافون، رادیو و تلویزیون ، ساخت امروزی آن بر تكنولوژی گسترده ای كه در قرن بیستم متولد شده است استوار می باشد گر چه پیدایش و رشد مراحل سینمای امروز پیشینه در تلاش مخترعین، مهندسین ، دانشمندان ،‌صنعتگران و هنرمندان سال های سده ی پیش دارد ،‌اما آن چه ما امروز به عنوان سینما می شناسیم ، همزمان با‌ آغاز قرن بیستم حضور فعال خود را اعلام می دارد و تكامل آن موازی با پیشرفت های فنی هشتاد و چند سال گذشته پیش می رود . برخلاف سایر رسانه های تولید و توزیع پیام ، سینما حامل شیوه نوینی از تجربیات دراماتیك است رابطة متقابل میان نیازهای خلاقة هنرمند و استفاده از آن منابع تكنولوژیك است كه در دسترس وی قرار دارد. تكوین تكنولوژی سینما مفهومی فراتر از صرفاً توسعه ی مراحل عملی داشته است . این تكوین همیشه گونه ای مشاركت همراه با تعارض ، برای هنرمند خلاق به همراه آورده است. این خاصیت را هنگامی كه نوآوری علمی سال های دهه 1890 به رسانه های مردمی امروزی بدل می شود بهتر و سریع تر ملاحظه می نماییم .

مقدمه

سینما از بدو تولد به سرعت در سرزمین های متعدد ومختلفی گسترش یافت وطبق ویژگی ها و خصیصه های این سرزمین ها دچار تحولات وپیشرفت هایی شد كه از طرفی مهم واز جهت دیگر جالب و خواندنی هستند.

سینما مانند هر هنری به هر سرزمینی كه رفت جزئی از آن شد و یك شخصیت پیدا كرد. اینگونه سینما شد یك سرزمین ، یك ملت.

سینمای هر كشور راه درازی را طی كرده راهی كه در آن متولد شده شكل گرفته، بزرگ شده ،تغییر كرده وروح گرفته است .سینمای كشور هلند هم تاریخ بزرگی دارد.سینمایی كه بسیار تحت تاثیر حوادث سیاسی وا جتماعی وعوامل فرهنگی بوده است. سینمایی كه مانند دوچشم به تمام تاریخ این سرزمین چشم دوخته و آن را ثبت كرده است.

همیشه تاثیر پذیرترین رسانه هر سرزمین ،سینماست ودقیقا به همین دلیل است كه شیوه فیلمسازی ونوع آنها در هر نقطه از جهان منحصر به فرد است. در سرزمین سینمای داستانی رونق دارد و در جای دیگر مستند وانواع دیگر.

به هر حال تحول جزء‌جدایی ناپذیر سینماست و در همین مسیر است كه كامل وپخته می‌شود. سینمایی كه تاریخ بزرگی دارد حرفهایی بیشتری هم برای زدن دارد.

تاریخچه سینما

آن چه اصطلاحاً «تاریخ اولیه سینما »خوانده می شود ماجرایی جالب است. از نظر متنی ، نقطه آغاز را می توان در سال های نخستین قرن نوزدهم پیدا كرد. مجموعه ای عكس با توالی سـریع به بیننده نشان داده می شد و خصوصیت چشم آدمی كه آن را «تداوم دید» می خوانیم باعث می گردید كه این عكس ها نیز به مثابة تصویری مجزا و مستقل ، بلكه مجموعه ای متحرك و با حالات متغیر دیده شوند . اگر این تصاویر به صورت پیوسته ، مراحل تحول و تغییر یك حركت خاص را بیان دارند. در نهایت مجموعة این تصاویر یك حركت مداوم را ارایه خواهند داد. در دوره ای كه از حوالی سال های 1835 آغاز می گردد. ابزار علمی متعددی براین اساس ساخته شدند و با بهره گیری از این ابزار علمی، گام هایی در جهت نمایش حركت برداشته شد. مجموعه ای از ده یا دوازده نقاشی كه نمایانگر توالی مراحل ساده یك حركت ، هم چون بالا و پایین جهیدن یك دلقك یا جست و خیز كودكی بود، به سرعت و یكی پس از دیگری با كمك چند روزنة كوچـك یا مجـموعه ای آینه ، شـكل حركت را نمایش می دادند.

«سینمای اولیه» :

با نگاهی به گذشته ،‌امروزه تعریف اصول عملی و مشخصات دستگاه سینما توگراف یا وسیلة ثبت تصویر ، به طور ساده و خلاصه این گونه بیان می شود كه:‌یك دوربین از حركت موضوع در صحنه،مجموعه عكس های ثابتی را بر روی نوار شفاف فیلم حساس عكاسی ثب می كند و یك پروژكتور یا دستگاه نمایش ، تصویر بزرگ شدة همین مجموعه عكس ها را در سالنی تاریك بر روی پرده منتقل می سازد تا تصویری از حركت موضوع در صحنه ظاهر شود. اما سرعت عبور فیلم حساس در داخل دوربین و از مقابل دریچة نور و شتاب فیلم ظاهر شده در داخل دستگاه نمایش ، خود مسئله مهمی است.

از همان ابتدای كار مشخص گردید كه برای ارایه تصویری از یك حركت مداوم و طبیعی ، عبور حداقل 12 تصویر در هر ثانیه از مقابل دریچة نور دستگاه نمایش ، منطقی و ضروری است. سال های نخستین دهة 1900 شاهد تكوین سینما به مثابه صنعتی بود كه بر مبنای اول فنی توافق شده بین المللی، زمینه های نوعی تلاش برای ایجاد یك وسیلة سرگرمی را در جهان فراهم ساخته بود. در تولید نخستین تصاویر متحرك (سینمای اولیه)، دوربین در یك موقعیت ثابت ‌،نگاهی گذرا ، سریع و اجمالی به صحنه داشت . به تدریج همان صحنه از چندین نظرگاه مختلف و از زوایای متفاوتی فیلم برداری شد. و سكانس ها یا واحدهای زمانی طولانی تری بر روی فیلم ثبت گردید. بر اساس این تجربة مفید ،‌تكنیك بیان سینمائی یا دراماتیك ، با استفاده از بازیگران تولد یافت . واقعه ای در یك واحد زمانی مشخص و در مكانی معین رخ می داد، هنرپیشگان وقایع داستان را بازسازی می كردند و دوربین از زوایای مختلف به ثبت صحنه ها مشغول بود.

«مجموعه واژه‌های سینمائی متداول»:

آرتیست Artiste- Artist.

در لغت بمعنی هنرمند و كسی است كه در رشته‌ای از هنرهای عالی یا مستظرفه مهارت دارد. بطور كلی به نقاش و در جهان سینما به بازیگر اطلاق می‌شود.

استودیو Stodio.

محل و كارگاه تهیه فیلم كه صحنه‌های داخلی آنرا در دكورهائی كه در آنجا بسته شده فیلمبرداری می‌كنند و بعلاوه مجهز به وسایل لازمه برای تهیه و عرضه فیلم است.

آكتریس Actrice- Actress.

هنرپیشه زن.

آكتور Acteor- Actor.

هنرپیشه مرد.

آكسیون Action.

در لغت بمعنی عمل است و در سینما به اعمال، جنبش‌ها و اتفاقاتی كه غالباً پدید آورنده حوادث است اطلاق می‌گردد.

پرسوناژ Personnage- Personage.

یك فرد یا شخصیت در سناریو و بطریق اولی در فیلم. هر هنرپیشه در فیلم در نقش یك پرسوناژ یا در مواقع استثنایی در نقش دو یا چند پرسوناژ ظاهر می‌شود.

پلان Plan- Shot.

یك صحنه ساكن یا متحرك كه بدون انقطاع فیلمبرداری شده باشد.

تراژدی Tragedie- Tragedy.

چه در سینما و چه در تئاتر به نمایشات تأثرآور و رقت‌انگیز كه حوادث فجیع را می‌نمایاند اطلاق می‌گردد. نمایشات تراژیك غالباً با مرگ قهرمان داستان پایان می‌پذیرد. تراژدی را به فارسی شاید بتوان فاجعه ترجمه كرد.

درام Drame- Drama.

در تئاتر و سینما عبارت از نمایشی است كه از زندگی عادی برداشته شده و مثل زندگی عادی ممكن است درآن هم خنده و هم شادی وجود داشته باشد. درام بهترین نوع داستان برای فیلم‌های سینما است.

دكوپاژ Decoupage- Continuity.

تعیین دقیق پلات‌ها و مشخصات آنها از قبیل فاصله با موضوع، انتخاب كادر و زاویه رویت و نوع ذره‌بین دوربین فیلمبرداری تعیین هر سكانس و حركات دوربین و تغییر مكان هنرپیشه و غیره در مقابل سناریو و دیالوگ آن- دكوپاژ را می‌توان به اختصار تنظیم و ترتیب دادن سناریو برای فیلم‌برداری تعریف كرد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *